Després de la sortida Ornitològica a Xipre on ens vàrem conèixer amb en Mike vàrem decidir de fer un nou viatge plegats i vam visitar Fuerteventura (mireu el report del trip aquí) i ara repetim una nova aventura al Marroc.

En Mike te una gran capacitat d’organització com diu ell -hauria de tenir una agència de viatges es diria O’Neill Tours!!

Arribem a Fez al vespre i tenim el temps just per anar amb llum de tarda fins a la primera parada a Dayet Aoua on fem el primer bimbo el Picot Verd del Magrib (Picus vaillanti) només ecoltat i de propina també el Còlit de Seebohm (Oenante seebohmi) amb calma anem fins on farem nit a Azrou.

Ens tenen el sopar a taula i gaudim del primer Tagin com uns reis.

Allà coneixem a en Josh i al seu company que estan també fent ruta pel Marroc i comparteixen amb nosaltres alguns hotspots que ens fan il·lusionar de valent.

Jo encara estic amb Jetlag de Dallas però tot i així puc dormir algunes hores de fila.

Abans d’esmorzar fem una primera incursió per la zona al voltant de l’hostal on afegim el Pinsà africà (Fringilla spondiogenis) a la llista de lifers.

Els tagins varen ser la nostra dieta habitual.

Marxem en direcció al Parc Nacional d’Ifrane on fem una petita incursió amb no massa rendiment. Seguim cap al Cedre Gouraud on la cosa clarament millora podem veure el picot verd magribí que ens travessa davant del cotxe i el veiem una bona estona en un arbre del costat del camí.

El Google Maps ens ha enredat d’agafar un camí de terra per estalviar una hora de conducció i el camí està en molt mal estat i ens costa quasi dues hores de trajecte poder fer aquests 6 km però podem veure algunes espècies interessants! Entre elles la primera Cotxa diademada (Phoenicurus moussieri)!

Fem una petita parada a les planes de Zaida amb poc èxit abans de seguir cap al nostre destí del dia Merzouga.

Arribant a Moerzouga encara tenim temps de rondar pel famós palmerar d’Igrane allà gaudim d’un Colltort i un preciós Cuaelairat rogenc (Cercotrichas galactotes) . Un Còlit de corona blanca (Oenante leucopyga) també ens fa gaudir com a nens.

En ser a l’hotel (Maison Merzouga) podem observar dins la recepció d’un Sit del Sahara (Emberiza sahari) que es passeja tant tranquil per dins de l’hotel!

L’endemà a les 6 ja ens espera en Mohamed que ens portarà amb el seu 4×4 a rondar pel desert!

Es una homenet tot peculiar que no te ni guia ni prismàtics i ha aprés alguns noms dels ocells però amb molta dificultat. Pensem que el dia serà poc profitós!

Ens porta de moment a una mini basseta on hauríem de veure les dues gangues la Ganga pigallada (Pterocles senegallus) i la Ganga coronada (Pterocles coronatus)

L’espera és llarga i no venen.

Al cap d’una hora com per art de màgia comencem a sentir-ne el reclam al cel i en pocs minuts en tenim mes d’un centenar tant d’una com de altra espècia! Quina bon inici ja ho crec.

Partim cap al següent punt on podem veure el mític Pardal del desert (Passer símplex) davant de la barraca d’una senyora que li tira engrunes de pa i que per tant és un lloc que mai no falla. Aquest Mohamed ho te ben clar! Potser no coneix massa els ocells però que si que coneix les ubicacions!

Pel camí cap al següent punt podem veure Còlit del desert (Oenanthe deserti) i Alosa puput (Alaemon alaupides), que serà força abundant durant tot el dia.

L’Hotelet de Merzouga, molt recomanable i gens car!

Anem a petar a una zona on hi ha una mica de reg gota a gota cosa que sorprèn aquí al mig del desert majestuosament envoltats de les mítiques dunes de merzouga i allà podem gaudir de mascle i femella de Tordenc lleonat (Argya fulva).

Després d’un parell de telefonades ens trobem amb en Barak, un pastor de la zona molt taciturn però amb una vista de linx!

També sense prismàtics ni cap coneixement de francès ni anglès ens porta davant d’una mata i ens assenyala amb el dit unes pedres a pocs metres. Ni en Mike ni jo mateix podem veure que s’amaga allà sota… amb una mica d’esforç aconseguim veure una magnífica parella d’Enganyapastors d’Egipte (Caprimulgus aegyptius) quina alegria!! Es un dels targets més desitjats del viatge!

El mateix Barak ens porta a un niu de Tallareta del desert africana (Curruca deserti) allà podem veure tres polls dins del niu i un dels progenitors que porta aliment a les pobres cries! Sembla increïble que puguin sobreviure en aquestes condicions de sequera i calor! Diu que fa més de 4 anys que no hi plou a Merzouga i que tots els pous son ben eixuts.

En Mike, en Mohamed i en Barak

Fem una mini parada sota una acàcia on en bon Mohamed ens prepara una mica de picke nicke… que és una llauna de tonyina per om amb un crostó de pa…. això si porta un termos amb un te a la menthe ben ensucradet com il faut.

Partim buscant el famós i mític Corredor cremós que de moment no es deixa veure per enlloc, però si que podem gaudir d’una nova espècie: la Cogullada del desert (Gallerida cristata macrorhyncha) que podem ben retratar.

També veiem alguns Mastegatatxes i desitgem que siguin de l’atles però tots tenen una taqueta blanca al front ben ridícula i no aquell punt rodó tant ben marcat que hauria de tenir la espècie que cerquem!.

Tornem a l’hotel rebentats després de més de 10 hores de 4×4 pel desert amb pols sotracs i moviment continu!

Hem vist un munt d’espècies el bon Mohamed no ens fa pas defraudat! Sense prismàtics ha estat capaç de fer de guia ornitològic i ens ha permès veure la majoria dels targets que teníem pensats! Tots sols no n’hauríem vist ni un!

Fem un mini descans i encara ens escapem a fer un últim cop d’ull al palmerar d’Igrane per si hi ha sort de poder afegir alguna nova espècies a la llista.

Ens rep una arpella cendrosa (Circus pygargus)  que es deixa ben retratar i amb una llum de tarda una mica enterbolida per la pols podem retratar el sol que sembla quasi la lluna.

Amb la pols en suspensió el sol semblava la lluna!

Ens fan un sopar de marquesos amb dos entrants i tres tagins i encara una crepè de xocolata!! Sortirem rodolant de Merzouga.

Ens llevem d’hora i marxem ràpidament cap al Falcon nest on ens trobem al Yusef amb una parella molt maca d’ornitòlegs neerlandesos que porten un magnífic telescopi swarovski que ens va “al dedillu”. Podem gaudir del niu de Duc del desert (Bubo ascalaphus ascalaphus) amb els dos polls i del mascle i la femella que observem llargament amb el telescopi neerlandès. També podem veure sobrevolant la parella de Falcó llaner (Falco biarmicus) i el seu niu amb tres pollets!!

Aquest Yusef no parla ni un borrall de francès però també coneix be les localitzacions. Empès pel nostre nou company holandès sortim a la recerca d’un dels ocells més difícils de veure en tot el marroc: el Còlit de nubia (Oenanthe lugens) que després d’una bona estona de trescar entre els rocs de la muntanya podem ben veure!.

Una estona mooolt ben aprofitada.

Marxem d’allà contents deixant una bona propina al Yusef i anem a fer l’antic camí de l’abocador de Boumalde Dades i l’antic track del Tagdilt del que en Mike en tenia un molt bon record i on els companys neerlandesos i el Josh ens han dit que era fàcil veure l’Alosa de bec gros….

A Falcon nest en Yusef te localitzats els nius de Duc del desert (Bubo ascalaphus ascalaphus) i de Falcó llaner (Falco biarmicus).

Només trobem que plàstics, gossos i moltes mosques però d’ocells ben pocs!

Decepcionats marxem i fem una nova aturada a falcon nest on veurem el còlit de carpó roig (Oenanthe moesta). Comença a ploure i anem cap a Errachidia on farem la nostra ultima nit.

Abans parem a una zona prop de Goulmina on sovint es veu la Prinia del desert llevantina (Scotocerca inquieta) (Scrub warbler) però que aquesta vegada no hi ha manera. Bufa vent de tempesa i marxem amb la cua entre cames cap al nostre hotel d’Errachidia. (Ighiz Inn resort)

Les cambres son correctes i una mica fresquetes i fem una parada curta avui quasi no hem dinat i sortim a sopar pel poble i oh casualitat! Juga el Barça amb el Madrid al Bernabeu i fent un gran esforç, en Mike, culé empedreït suggereix de sopar prop d’una pantalla gegant!

Un últim tagine i cap a jeure tristos amb la derrota del barça 3 a 2.

L’endemà esmorzem a l’hotel amb un Sit del Sàhara (Emberiza sahari) damunt de les taules del menjador i sortim cap a l’embassament Al-Hassan Addakhil on els militars no ens deixen passar i seguim cap al bosc de Ben smim on han vist el Mastegatatxes de l’atles que sembla que ja es aquí. Passem una hora rondant i no tenim pas sort!

Ens toca marxar amb la cua entrecames cap a l’aeroport que ens espera el nostre Ryanair que de forma incòmode i barata ens portarà en vol directe de Fez a Barcelona.

Han estat 3 dies i mig intensos de birding molt ben organitzats pel Mike amb un total de 103 espècies i 17 lifers que us planto aquí.

Si voleu veure la llista complerta de tot el que hem vist la teniu aquí (https://ebird.org/tripreport/223521)

Lifers del viatge amb en Mike al Marroc:

Ganga pigallada (Pterocles senegallus)

Ganga coronada (Pterocles coronatus)

Enganyapastors d’Egipte (Caprimulgus aegyptius)

Duc del desert (Bubo ascalaphus)

Picot verd del Magrib (Picus vaillantii)

Falcó llaner (Falco biarmicus)

Busqueta bruna (Iduna opaca)

Tallareta del desert africana (Curruca deserti)

Tordenc lleonat (Argya fulva)

Cuaenlairat rogenc (Cercotrichas galactotes)

Cotxa diademada (Phoenicurus moussieri)

Còlit de Seebohm (Oenanthe seebohmi)

Còlit de carpó roig (Oenanthe moesta)

Còlit de corona blanca (Oenanthe leucopyga)

Pardal del desert (Passer simplex)

Pinsà africà (Fringilla spodiogenys)

Sit del Sàhara (Emberiza sahari)

Alosa puput gran

(Alaemon alaudipes)

Zona geogràfica: Marroc
Comentaris: Una bestia força comuna a les dunes de Merzuga però no per això menys espectacular!

Zona geogràfica: Marroc
Comentaris: Aquest ocell sovint ronda pels restaurants i terrasses buscant molles de pa Aqui sobre una taula on erem esmorzant amb en Mike

Edat: Poll
Zona geogràfica: Marroc
Comentaris: Els polls del duc del desert dins el niu

Mosquiter ibèric

(Phylloscopus ibericus)

Mosquiter comú

(Phylloscopus collybita)

Mastegatatxes

(Ficedula hypoleuca)

Zona geogràfica: Marroc
Comentaris: Varem buscar per tot arreu els mastegatatxes de l'atles que ja havien arrivat i no hi va haver manera... només vem poder veure el nostre comú!

Ganga pigallada

(Pterocles senegallus)

Ganga coronada

(Pterocles coronatus)

Enganyapastors d'Egipte

(Caprimulgus aegyptius)

Zona geogràfica: Marroc
Comentaris: La capacitat mimètica d'aquest ocell és brutal!! Sort en varem tenir del Barak que el va localitzar, sino hauria estat impossible!

Enganyapastors d'Egipte

(Caprimulgus aegyptius)

Zona geogràfica: Marroc
Comentaris: Un animal amb una capacitat sorprenent de passar desapercebut.

Cotxa diademada

(Phoenicurus moussieri)

Cotxa diademada

(Phoenicurus moussieri)

Colltort comú

(Jynx torquilla)

Zona geogràfica: Marroc
Comentaris: Aquí una preciosa parella de colltorts que no deien ni mu.

Colltort comú

Tallareta pàl-lida africana

(Curruca deserti)

Zona geogràfica: Marroc
Comentaris: Aquí es pot veure com porta branquillons per fer el niu.

Tallareta comuna

(Curruca communis)

Zona geogràfica: Marroc
Comentaris: Aquest és un dels ocells més senzill de veure al Marroc Es comporta com els pardals i el pots trobar fins i tot robant molles al damunt de les taules

Còlit del desert

(Oenanthe deserti)

Còlit tuareg

(Oenanthe leucopyga)

Zona geogràfica: Marroc
Comentaris: Aquest ocell formidable te diversos noms: Colit tuareg o còlit de corona blanca (Oenanthe leucopyga)

Còlit de carpó roig

(Oenanthe moesta)

Còlit núbic

(Oenanthe lugens)

Freqüencia: Raresa
Zona geogràfica: Marroc
Comentaris: Un dels ocells més difícils de veure en tot el marroc: el Còlit de nubia (Oenanthe lugens) que després d’una bona estona de trescar entre els rocs de la muntanya podem ben veure!.

Còlit de carpó roig

(Oenanthe moesta)

Cogullada comuna

(Galerida cristata)

Zona geogràfica: Marroc
Comentaris: Aquesta hauria de ser una cogullada del desert (Gallerida cristata macrorhyncha). Magreb Lark

Cogullada fosca

(Falco biarmicus)

Edat: Poll
Zona geogràfica: Marroc
Comentaris: Els polls del falcó llaner dins el niu. Els progenitors varen sobrevolar-nos però no vaig tenir temps de retratar-los.