Aprofitem el pontet que aquest any hi ha per la castanyada i fem una escapada a la selva de irati per gaudir dels colors de la tardor

De camí fem una aturada a la Reserva Ornitològica del Planerón de Belchite.

Em llevo a les 5 del matí i puc gaudir d’un fantàstic recital de 3 o 4 aloses becudes (Chersophilus duponti) Bimbo!

Passem el matí rondant per aquells camps buscant esmerla (Falco columbarius) i xurra (Pterocles orientalis) sense massa sort.

Al migdia tirem cap al nostre destí i anem a la fàbrica d’armes de Orbaizeta.

Allà fem una magnífica primera inspecció dels boscos de faigs, fent el sender de Arlequia Lauzarán, que aquest any encara no mostren tots els colors de la tardor, però que son igualment corprenedors.

El picot garser mitjà (Leiopicus medius) i el picot garser dorsiblanc (Dendrocopos leucotos) seran els meus objectius pels propers 4 dies.

Al matí sortim de razola i fem la volta a Azalegui i la ermita de San Esteban

Al vespre anem a l’embassemt de Irabia fem la volta dels Paraisos de

Erlan.

Més tard fem el coll de Orgambide amb un temps infernal i visitem els Cromlechs que hi ha a dalt. Un te ben calent amb galetes ens ajuda a recuperar les mans balbes dins la furgoneta gaudint de la posta de sol absolutament sols i mooolt ventats.

L’endemà al matí el dia segueix mig tapat però travessem per la carretera de los Navarros fins a Otsagabia.

Uns pagesos ens confirmen que durant la nit han caigut mes de 60 litres a la vall i els rius baixen que fan feredat de veritat.

A la tarda per sort el temps millora i visitem una cascada al costat  mateix de Otsagabia.

Ja amb la meteo asserenada fem una preciosa volta a Muskilda. Gaudim de vistes espectaculars i seguim a la recerca infructuosa dels nostres dos targets.

Decidim passar la nit al càmping de Otsagabia per poder fer una bona dutxa i aprofitem per sopar fora de la furgo a una sidreria molt recomanable “Kixkia”

De bon matí pugem al mirador de Tapla i d’allà fem el cim del Goñiburu amb una llum preciosa.

Després de les tempestes del dia abans és un matí espectacular per migració. Veiem estols magnífics de fringíl·lids i un grapat de milans reials i de corbs que es deixen retratar.

A la tarda baixem a las Casas de Irati on la noia del punt de informació ens assegura que el picot dors blanc és molt fàcil i segur que el veurem just 200m davant de la caseta….

Fem la volta del Bosque del Zabaleta y empalmem amb la cascada del cubo i fem una llista preciosa d’ocells i puc veure de forma clara (sense foto) un magnífic pinsà borroner, querno havia mai pogut veure comme il faut.

Però els dos picots no es deixen veure de cap manera…..

Decidim anar a veure la posta de sol dalt del coll de Tapla i es de nou un magnífic espectacle.

Fem un bon berenar dins la furgo ( a fora estem a 4 graus i amb un vent gelat) i és que realment la gràcia de viatjar amb furgoneta son aquests petits moments que ho fa tot tant especial…

Baixem de nou a dormir a Otsagabia i ens llevem el dia de tots sants amb un temps ben rúfol i plovisquejant.

Decidim tornar per la vall del roncal i lentament desfem el camí fins a casa.

Remirant eBird he vist que durant els últims 30 dies ningú no ha reportat ni picot garser mitjà ni dors blanc a la zona…. no em sento tant frustrat….

Qui no es consola és perquè no vol.

Per sort meva la finalitat del viatge no era ornitològica.

De totes maneres he pogut fer alguna foto i aquí teniu la llista completa dels ocells que he pogut veure a la zona.

Merla d'aigua europea

(Cinclus cinclus)

Freqüencia: Inhabitual
Zona geogràfica: Navarra
Comentaris: Son ocells que sempre fan il.lusió de veure i de retratar. Aquí a Irati n'hi ha un bon grapat!

Corb comú

(Corvus corax)

Zona geogràfica: Navarra
Comentaris: A les zones de descans de Irati es podeu veure els corbs que ronden buscant restes de menjar dels excursionistes.

Cogullada fosca

(Galerida theklae)

Hàbitat: Semi-estepàries
Zona geogràfica: Aragó
Comentaris: A la zona de Belchite El Planerón buscant l'Alosa becuda vaig poder veure aquesta Theklae

Cadernera europea

(Carduelis carduelis)

Hàbitat: Urbans
Zona geogràfica: Navarra
Comentaris: Un gran estol de fringilids migrant em van passar pel damunt en diverses tongades vaig poder fer males fotos d'un bon grapat d'ells. Aquí una cadernera i a sota potser un lluer...

Milà reial

(Milvus milvus)

Milà reial

(Milvus milvus)

Zona geogràfica: Navarra
Comentaris: Dalt del coll de Tapla els Milans gaudeixen fent vessant just al mateix nivell nostre!

Perdiu roja

(Alectoris rufa)

Hàbitat: Semi-estepàries
Zona geogràfica: Aragó
Comentaris: A la zona de Belchite el Planeron buscant xurres van sortir perdius... :-(

Voltor comú

(Gyps fulvus)

Voltor comú

(Gyps fulvus)

Titella

(Anthus pratensis)

Zona geogràfica: Navarra
Comentaris: No ho tinc del tot clar si és o no un titella!

Pinsà comú

(Fringilla coelebs)

Hàbitat: Urbans
Zona geogràfica: Navarra
Comentaris: No ho tinc clar però podria ser un pinsà.