Alta ruta dels perduts (Circ del Vignemale)

Aprofitant que tenim la família al complert, fem com cada any, una escapadeta de ruta de muntanya aquesta vegada al Pirineu aragonès.

Sortim del refugi de Bujaruelo amb la idea de pujar a dormir al refugi de la “Bretxa de Rolland” també conegut com Refugi de Serradets.

Només de sortir uns magnífics Sits negres (Emberiza cia) ens fan companyia… la travessa no podia començar millor.

Al cap de poca estona es posa a ploure. De moment és poca pluja que anem trampejant… la cosa es complica i al cap de poc ja cau aigua torrencial. Es gira un vent de N molt potent i amb la mullena que portem al damunt no tenim manera de poder mantenir la temperatura corporal.

Som només a la meitat del nostre recorregut hi ha ratxes de més de 40 km/h de vent de N i totalment xops el nostre cos no pot aguantar aquest embat.

Es a dir amb tota la roba que portem al damunt i una sensació tèrmica (comprovada desprès) de 4 o 5 graus sota zero el nostre cos xop comença a tremolar.

Les mans insensibles ja no poden ni obrir la motxilla i les dents ens peten. Les cames tremolen del fred sostingut. Abaixant el cap i sense parlar intentem seguir avançant dins una boira molt espessa que no ens deixa veure el que tenim al davant.

Arribem a una petita cascada que s’ha convertit en un salt d’aigua que ens cal travessar sucant fins els genolls sense notar cap sensació d’aigua freda.

Per sort portem el track al Garmin i això ens permet avançar en una boira espessa i en una situació que no havia viscut mai abans a la muntanya. La sensació és de perill de mort per incapacitat de reaccionar en aquella temperatura… Les cames no responen per la tremolor, les dents peten i les mans son balbes.

Ens aturem un moment per agafar forces i en alçar el cap de cop veiem que tenim el refugi de Serradets a 20 metres!

Ens cauen les llàgrimes i plorem com criatures de poder entrar dins d’aquell oasi de protecció sense vent ni pluja i amb una temperatura raonable!.

La recuperació dins del refugi es fa molt complicada ja que hi ha molta gent que han modificat les seves rutes per culpa del temporal. No hi ha dutxes d’aigua calenta ni estufes enceses….. En dues hores ens donen un llit i dins del llit amb una mica de roba eixuta, que bona gent ens deixa ( la motxilla ha quedat tb  xopa), aconseguim finalment recuperar la temperatura corporal.

Anem a dormir amb la idea de recular l’endemà mateix ja que tenim tota la roba i les sabates xopes.

L’endemà al matí ens llevem a dos quarts de sis i curiosament la nit és ben estelada. Sembla que no faci gens de vent i després de un consens familiar acordem de tirar endavant.

Només sortir del refugi un estol de Gralles de bec groc (Pyrrhocorax graculus) ens venen a saludar a pugem fins a la Bretxa de Rotlland per gaudir de l’espectacle.

La ruta serà molt agradable aquest segon dia amb un ambient gelat ha fet una bona enfarinada i hi ha gel damunt les roques però la temperatura va pujant i cada vegada podem observar més ocells de la zona. Predominen els Còlits grisos (Oenanthe oenanthe) i els Grassets de muntanya (Anthus spinoletta).

La ruta ens porta a veure el Circ de Gavarnie que és un espectacle magnífic.

Parem a reposar al refugi de la Grange de Holle al costat del poble de Gavarnie.

Al voltant del refugi puc fer un vídeo d’una Cotxa fumada (Phoenicurus ochruros) que endrapa una eruga una mica massa grossa i peluda…

La nit al refugi és molt agradable en un ambient que no te res a veure amb la sensació d’apocalipsi que teníem el dia anterior.

El menjar és bo i abundant i podem repetir fins quedar tips. Coincidim amb un noi de 20a que ha empres una ruta en solitari de 30 dies fent el GR11 complert de cap a cap dels pirineus… dins meu ja es desperta el cuquet… un dia aquesta transpirinenca ha de ser feta!

Després d’un bon esmorzar comencem una etapa que serà dura. Però el temps és bo, no fa vent i no hi ha pluja als avisos de meteo.

Després de 10 h de caminar de 2000m de D+ i de 1200 de D- ens plantem al Refugi d’Oulettes. Cansats però molt feliços.

Pel camí hem deixat transitòriament les motxilles i encara hem fet un puja i baixa al Petit Vinyamala, un cimet de 3032 metres que et dona unes vistes brutals del que queda de la glacera.

Dalt del cim ens visiten uns preciosos Cercavores (Prunella collaris), llàstima que he deixat la màquina a baix al coll.

A Oulettes van saturats, mes de 150 persones volen sopar i dormir en un refugi que penso que està calculat per 80 màxim 90 pax.

La gestió del refugi és un desastre autèntic amb molt bona gent, peluts i tal, però amb una capacitat nefasta d’organització!

Una sopa d’aigua amb llenties crues ens escalfa una mica el cos i toca anar a dormir. Tot estat tan ple que jo acabo dormint al terra de la cuina i la família repartida per diferents dormitoris on també passen una nit de poc profit..

La nit infernal no ens treu les ganes de caminar i l’endemà iniciem amb empenta la baixada cap al refugi de Bujaruelo.

Pel camí puc veure Pardal roquer (Petronia petronia), Voltors (Gyps fulvus), Gralles de bec vermell  (Pyrrhocorax pyrrhocorax) i de bec groc (Pyrrhocorax graculus) Cuereta torrentera (Motacilla cinerea), Verderola (Emberiza citrinella)….

Ens falla l’Aufrany (Neophron percnopterus) i el Trencalòs (Gypaetus barbatus) que no es deixen veure com tampoc la Merla d’aigua (Cinclus cinclus).

4 dies molt intensos on la natura ens ha posat a lloc.

La llista d’ocells i les fotos no son espectaculars ja que la idea del viatge no era ornitològica.

Aquí teniu el link a la llista de l’ebird de la ruta.

Les fotos son també pitjors perquè vaig agafar la Bridge i no  la “bona” que pesa molt més.

Zona geogràfica: Aragó
Comentaris: Es un adult però amb plomatge hivernal

Zona geogràfica: Aragó
Comentaris: un jovenissim amb tot el pit amb el seu plomatge jovenil

Zona geogràfica: Aragó
Comentaris: Un jove ben jove de bon matí

Sexe: Mascle

Gralla de bec groc

(Pyrrhocorax graculus)

Zona geogràfica: Aragó
Comentaris: De bon matí amb una foto nefasta.

Gralla de bec groc

(Pyrrhocorax graculus)

Zona geogràfica: Aragó
Comentaris: Encara que estigui tot espellifat sembla que és un adult de spinoletta

Griva comuna

(Turdus viscivorus)

Griva comuna

(Turdus viscivorus)

Zona geogràfica: Aragó
Comentaris: Un exemplar adult amb el plomatge força desgastat.

Pardal de bardissa

(Prunella modularis)

Hàbitat: Zones humides

Pardal de bardissa

(Prunella modularis)

Zona geogràfica: Aragó
Comentaris: Podria ser un cercavores no ho tinc clar la foto es ben dolenta....

Zona geogràfica: Aragó
Comentaris: Podria ser un cercavores no ho tinc clar la foto es ben dolenta....

Passerell comú

(Phoenicurus ochruros)

Sexe: Femella
Zona geogràfica: Aragó
Comentaris: Aquí podem veure una preciosa Cotxa fumada gestionant un àpat que d'entrada sembla una mica massa gros i massa pelut!